Akkumulátor problémák

Az utóbbi időben költözés miatt nem sok időm volt drónozni, próbálom pótolni az elmaradásokat. Most az akkumulátorokról írnék egy kis tapasztalatot.

Drón akkumulátorok

Sajnos igazából csak rossz tapasztalatom van. Illetve, ez nem teljesen igaz. Egyetlen jó tapasztalat: a gyári akkumulátor. Egyszerűen azzal működik a drón a legjobban/legtovább. Amiket vettem:

Turnigy 2200mAh 25C

RCGroups fórumon az volt a konszenzus, hogy 25C-s akkumulátor bőven jó ehhez a drónhoz... Nekem ez már akkor is kicsit furcsa volt, de hittem nekik. Vettem két ilyen akkumulátort (még 2017-ben), mert az milyen jó lesz nekem. Alapvetően működik is, és talán hasonló a repülési idő velük, mint a gyárival, azonban:
Felpúposodott Turnigy-k
A jobb oldali a gyári akkumulátor, a másik kettő a Turnigy... Mindkettő nagyon durván felpúposodott az idők folyamán. Az alábbi a képen látszik, hogy a gyári akkumulátor oldala még mindig milyen szép egyenes, púposodásnak nyoma sincs:
Egyenes eredeti
Mindig az volt az érzésem, hogy használat után lettek mindig egy kicsit púposabbak, nem a töltést szúrtam el. Egyszerűen a 25C kevés ehhez a drónhoz. Persze, hozzá tartozik az is a dologhoz, hogy végül is a drón eredeti súlyánál nagyobb terhet kell cipelnie a gimbal és a plusz akkumulátor miatt, de a gyári akkumulátornak ez sem okoz gondot... Szóval, bár nincsen ráírva a gyári akkumulátorra a C érték, de tuti 25C-nél jóval nagyobb az értéke...

TCBWORTH 2200mAh 35C

Na, majd ez! Gondoltam én. 35C biztos elég lesz... Lehet, hogy elég lenne, de nagy valószínűséggel ez az akkumulátor egy átverés. Repülés közben érezhetően gyengébb teljesítményt nyújt bármelyik másik aksinál (egy teljes 120m-es emelkedés után nem sokkal már életbe is lép az alacsony töltöttség üzemmód), és nem fogjátok kitalálni - igen, ez is kezd púposodni... Ezt az akkumulátort baromira nem ajánlom, senki ne vegyen ilyet.
A repülési idő persze a gyári akkumulátorral sem kielégítő, ezért gondoltam csalok: veszek LiHV akkumulátort.

Turnigy Bolt 2200mAh LiHV

Magasabb feszültségre tölthető (ezért vettem hozzá töltőt is), talán később esik a hírhedt 10,8V alá a feszültsége... Ráadásul legalább 65C? Ez csak jó lehet... Lehet, hogy jó, de nem ehhez a drónhoz. Valamilyen megmagyarázhatatlan okból teljesen összezavarja az elektronikát ez az akkumulátor. Első alkalommal, amikor felszálltam vele, a drón lassan elkezdett balra fordulni, majd a bekapcsolt GPS miatt próbálta tartani a pozíciót, azonban az elfordulás miatt (amit szerintem rosszul érzékelt) rossz irányba és egyre erősebben akart korrigálni, aminek az eredménye egy szép kis ütközés lett egy vas oszloppal. (Ez az egész 3-4 másodperc alatt játszódott le, nem is volt időm nagyon reagálni.) Szerencsére nagy baja nem lett, bár a lábakat ragasztanom kellett. Arra gondoltam, a magasabb feszültség okozta a problémát, visszamerítettem az akkumulátort a sima LiPo feszültségre és óvatosan tettem pár újabb próbát. Az eredmény azonban mindig ugyanaz volt: a drón rögtön a felszállás után lassan elkezdett balra fordulni, és bekapcsolt GPS esetén jobbra oldalazni. (Több baleset nem történt, mert minden esetben elkaptam a levegőben a megzavarodott drónt.)
A tervem még az, hogy próbaképen nem az akkumulátortartóba teszem az akkumulátort, hanem valahogy lejjebb a lábakhoz, hátha az akkumulátor közelsége zavarja meg az iránytűt/giroszkópot/akármint. (Bár akkor sem értem, hogy miért okoz ekkora problémát.)

Gimbal/kamera akkumulátorok

Ahogy bemutattam, a gimbalt és a kamerát nem a drón akkumulátoráról tápláltam meg, hanem felraktam egy régi kisebb 1100mAh-s 3 cellás aksit a drón hátuljára. Utánanézve azonban rájöttem, hogy ez a régi akkumulátor elég nehéz ahhoz képest, hogy mit nyújt, illetve azzal számoltam, hogy kisebb teljesítményű is elég a gimbal és a kamera számára. Vettem ezért egy ilyet is:

Turnigy nano 370mAh 2S

Itt azt a hibát követtem el, hogy kipróbáltam a 3 cellás aksival a gimbalt, kamerát úgy, hogy csak két cellát kötöttem be és úgy láttam, működik. Ezzel az akkumulátorral is működik a dolog, de szintén elég rövid ideig. Egyszerűen 2 cellával a 370mAh kevés. Már eleve amíg nem egyensúlyoztam ki oldalirányban a gimbalt, nem is tudta vízszintesen megtartani a kamerát, de így is kb. egy repülési idő alatt nagyon lemerül ez a kisebb akkumulátor. Kell egy 3 cellás.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mozgatható gimbal - probléma és megoldás

Kamera